› Keskustelut › Metsänhoito › Jatkuva kasvatus käytännössä. › Vastaa aiheeseen: Jatkuva kasvatus käytännössä.
Meidän kartanossa jatkuvaa kasvatusta eli harsintahakkuita tehtiin lähes koko 1800-luku.
Isoisä lopetti sen 1908 isännäksi tultuaan, mutta 1980-luvulle asti on jälkiä paikkailtu. Metsänhoitaja isäni jälkeen olen pannut tuulemaan ja nostanut kasvun 4900 m3:sta nykyiseen yli 9000 m3:oon. Se on lisäksi kiihtymässä yli 12.000 m3:oon seuraavan 20 v aikana.
Keinoina on rotutaimet 1200/ha, aluksi pallekyntö ja viim. 30 v. ajouraojamätästys suurine 400 l mättäineen, erittäin aikainen ja huolellinen taimikonhoito (oksasaksi – kantomyrkkysieni- menetelmällä) valtapuiden pitäminen koko ajan täysilatvuksisena 600 – 400 – 200 r/ha tiheyksillä sekä B-, N- ja tuhkalannoitukset.
Jatkuva kasvatus on kuin hyvän metsänhoidon ja metsän taloustuoton irvikuva, jossa laiminlyödään kaikki järkevät elementit.
Kyllä huipputehokkaaseen uudistamiseen kannattaa panna 1500 € kulut/ha, kun sillä saadaan 10.000 – 20.000 € suuremmat hakkuutulot ja vielä nopeammin. ks artikkelit: vessi.eu.